Het is 10.15 uur als de kantine langzaamaan volstroomt. De eerste pauze bij onze vestiging aan de Ravelstraat in Bergen op Zoom is gestart. In de hoek wordt koffie en thee geschonken voor de liefhebbers. Bij de kassa wordt de rij steeds langer met mensen die iets lekkers halen. Een pakje Optimel, een appelflap of een vers belegd broodje. Er is keuze genoeg in het bedrijfsrestaurant, waar een team aanpakkers iedere dag zorgt dat alles op rolletjes loopt.
Voor Robert, beheerder van het bedrijfsrestaurant, en zijn club is het vaste prik; zorgen dat de kantine lekker draait. Vandaag zijn Marleen, Chalinka, Christine, Annette en Anthoinette aan het werk. Het team van toegewijde doorpakkers zorgt dat het reilen en zeilen in de kantine gesmeerd gaat. En dat doen zij zo zelfstandig mogelijk. Zelfsturend, zoals ze dat noemen. Wel is er iedere week een taakverdeling, zodat duidelijk is wat er moet gebeuren en wie er verantwoordelijk voor specifieke taken is. Gedurende de dag kunnen ze altijd bij Robert terecht voor vragen of ondersteuning, maar in de praktijk blijkt dat de club zich prima zelf redt.
Leren door te doen, zelf beslissingen nemen en verantwoordelijkheid pakken, dat wordt enorm aangemoedigd door Robert. Sinds een aantal jaar stuurt hij het team in Bergen op Zoom aan. Robert: “Hiervoor heb ik even bij Post & Pakket gewerkt en daarna andere bedrijfsrestaurants binnen WVS gedraaid. Sinds de coronaperiode werk ik voor vast op de Ravelstraat. Dat was best een vreemd moment om te starten natuurlijk, maar ik heb nu echt mijn plek gevonden.”
Reilen en zeilen
In de kantine is er genoeg keuze voor collega’s. Een soepje, gezonde tussendoortjes en een ruim aanbod vers belegde broodjes. Deze laatste worden vandaag gemaakt door Chalinka, die nu een jaar of 6 werkt bij de kantine. Iedere ochtend geven medewerkers van de vestiging – die dat willen – via een bestellijst aan wat voor broodje zij willen voor de middagpauze. Het maken van de bestellingen gaat in een rap tempo. Chalinka is ondertussen zo bekend met alle soorten broodjes, dat ze alles vanuit haar hoofd maakt.
In de bedrijfsrestaurants leren collega’s allerlei vakvaardigheden, zoals het snijden, bereiden en in- en ompakken van voedsel, maar ook serveren, kassabediening en spoelkeukenwerkzaamheden. Wat Chalinka het leukste vindt aan het werk? “Ik vind het fijn om lekker bezig te zijn”, zo geeft ze aan. Broodjes gezond, tonijnsalade of gevulde wraps met kipfilet; ze draait haar hand er niet voor om. In een rap tempo controleert ze de voorraad, zorgt dat alle broodjes klaarliggen én dat de keuken tussendoor netjes blijft.
Onderhoud en schoonmaak
Als je aan het bedrijfsrestaurant denkt, denk je misschien dat het team heel de dag bezig is met kassa draaien en de voorraad bijhouden. Maar dat is zeker niet het geval. Robert legt uit: “Zo’n 70 procent van de werkzaamheden bestaat uit onderhoud en schoonmaken. Daar verkijken mensen zich nog wel eens op. Tafels en stoelen goed zetten, alles afdoen, vloer onderhouden, alle koffiemachines schoonmaken, de spoelkeuken bedienen en meer.”
Annette buigt zich over de werkzaamheden in de spoelkeuken en houdt met regelmaat de koffie- en theemachines in de vestiging bij. Dat laatste gaat in een vast stramien: onderdelen loshalen, voorraad checken, alle onderdelen schoonmaken, voorraad bijvullen en alles weer goed terugklikken in de machine. “Toen ik begon dacht ik: hoe ga ik al die handelingen onthouden?”, lacht Annette. Maar nu, 5 jaar later, is het vaste koek voor de medewerkster. “Hiervoor werkte ik in de schoonmaak, maar dat werk werd lichamelijk te zwaar. Toen hier een functie vrij kwam, heb ik meteen gesolliciteerd.”
Wanneer alle apparaten zijn schoongemaakt en bijgevuld, de afwas is gedaan en alles in de kantine weer recht is getrokken, is de club klaar voor de volgende ronde; de middagpauze!